دانستنیهای جالب دربارۀ شادی

آیا برخی انسانها ذاتاً خوشحال و برخی دیگر غمگین اند؟

مدت ها اعتقاد بر این بود که اکثر مردم علی رغم وقایع زندگی به طور طبیعی خوشحال یا غمگین اند. اما این دیدگاه در سال های اخیر با توجه به شناختی که مردم از خوشبختی  به عنوان یک علم حاصل کرده اند ، تغییر کرده است.

نتایج یک مطالعه  که درسال  2010  منتشر شد، نشان داده است که خوشحال ترین کشور جهان دانمارک است.

دراین مطالعه که دربارۀ درآمد، شادی، و رضایت مردم کشورها انجام شد ،مردم دانمارک در رضایت از زندگی:رتبۀ اول،در احساسات مثبت :رتبۀ هفتم ودر بخش درآمد :رتبۀ پنجم را کسب کردند. در همین مطالعه ساکنان ایالات متحده در رتبۀ اول درآمد ، رتبۀ 16 رضایت از زندگی  و رتبۀ  26 احساسات مثبت قرار دارند.

آیا احساسات مثبت قویترند یا احساسات منفی؟

دانشمندان با توجه به ارزیابی احساسات مثبت و منفی برندگان و بازندگان مسابقات تا مدتها احساسات منفی را قوی تر از احساسات مثبت می دانستند. در همین ارزیابی ها بر آنان محقق شد که انسان ها واکنش های کاملاً متفاوتی  در برابر برد و باخت بروز می دهند. اما امروزه اگر چه احساسات منفی در لحظه قوی تر عمل می کنند ،اما ثابت شده است که با مرور زمان احساسات مثبت برنده اند ، زیرا به کمک آنهاست که شما پس از هر شکست از جا بر می خیزید و با هر آنچه دارید زندگیتان را می سازید.

به طور کلی انسان های خوشبخت درآمد یا هوش بیشتری نسبت به دیگران ندارند.

هیچ مدرک موثقی در دست نیست که پول را مستقیماً با شادی یا ذکاوت ارتباط دهد.مطالعات نشان داده اند که انسانهای خوشحال معمولاً قدردانی شان را به طور مرتب ابراز می کنند، خوشبینی را تمرین می کنند ، اکثر اوقات مهربانند، از اتفاقات لذت بخش نهایت استفاده را می برند و آنها را ایجاد می کنند و بخشش را تمرین می کنند.

نتایج یک مطالعه در سال 2009 نشان داده است که مردم آمریکای جنوبی خوشحال تر ازساکنان دیگر نواحی این کشورند.

دربارۀ مهمان نوازی و آفتاب تابان این ناحیه بسیار شنیده ایم، اما مطالعات جدید نشان داده اند که ساکنان ایالت های جنوبی از خوشحالترین مردمان هستند در حالی که ایالتهای شرقی از جمله نیویورک در انتهای این فهرست قرار دارند.

هورمون های خوشحالی

خوشحالی ، احساس خوب و سرحالی با ترشح هرمونهای  سروتین و اندروفین  در ارتباط است که از آنها به عنوان افیون های طبیعی بدن یاد می شود.اوکسیتوسین هرمون مرتبط با احساسات دوست داشتن، آرامش ودلسوزی است و تریپتوفان نیز نقش مشابهی دارد اما بدن نمی تواند آن را تولید کند. بنابراین رژیم غذایی شما باید شامل این مادۀ شیمیایی باشد. این ماده درغذاهایی مانند: گوشت، مرغ، پنیر،ماست ،ماهی و تخم مرغ  وجود دارد.

پول بیشتر موجب خوشحالی می شود یا رابطۀ جنسی؟

برای زوجهای بی پولی که بیشتر وقتشان را در اتاق خواب می گذرانند این خبر خوبی ست ، زیرا تحقیقات نشان داده اند که رابطۀ جنسی در مقایسه با پول نقش پررنگ تری را در شاد کردن شما ایفا می کند. شادترین انسانها کسانی هستند که بیشتر فعالیت جنسی دارند.

آیا می دانید راه مسولیمبیک چیست؟

راه مسولیمبیک (mesolimbic) قسمتی از مغز است که به احساس لذت مربوط است.

یکی از راههایی که برای درمان مشکلات روحی و جسمی و سرعت بخشیدن به بهبود بیماریها از آن استفاده می شود، موسیقی تراپی است.

موسیقی راه بسیار سالم و مؤثری برای بروز احساسات است. ریتم و آهنگ شما را هیجان زده یا آرام می کند. این روش درمانی ضربان قلب و فشار خون شما را پایین می آورد، و توانایی شما را در تفکر، یادگیری، استدلال وخرد ورزی و یادآوری مطالب بالا می برد.

سرکوب غم و ناراحتی کلید دستیابی به خوشبختی نیست.

داشتن دید مثبت به این معنی نیست که هرگز نباید به خود اجازۀ غمگین شدن بدهید. شادی ساختگی خوب نیست. با سرکوب غم شما بسیاری از احساسات مثبت دیگر را نیز سرکوب می کنید. کسانی که احساسات خود را سر کوب می کنند ، افسرده و مضطرب می شوند.

برای شاد بودن احساس قدردانی و شکرگزاری مؤثرتر از خوشگذرانی است.

البته که شما برای شاد بودن نیاز به خوش گذرانی دارید، اما روانشناسانی که بر تأثیر احساسات مثبت مطالعه می کنند ،بر این باورند که شکر گزاری اگر به صورت یک تمرین مرتب و آگاهانه انجام شود، احساس شادی می آفریند. آنها معتقدند که احساس شکرگزارانه کاری است که شما در برابر آنچه منتظرش هستید انجام می دهید.برای تمرین این عادت نوشتن آنچه از داشتنش متشکرید و آنچه میخواهید بعدها از داشتنشان شکرگزار باشید راه خوبی است.

"hedonophobia" ,"hedonism" و "hedonist" واژه هایی هستند که ریشه در زبان یونانی دارند.

همۀ این واژه ها از ریشۀ hedone به معنی لذت و خوشگذرانی، مشتق شده اند. Hedonism"" فلسفه ایست که بر لذت و خوشی در زندگی تأکید دارد و آن را هدف از زندگی میداند . پیروان این فلسفه نیز جستجوگران لذت اند.

خندیدن و تماشای کمدی ها جریان خون و ایمنی بدن را افزایش می دهد.

برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده از حس طنز سلولهای ایمنی را فعالتر می کند و توانایی بدن را در پادتن سازی در برابر عفونت ها افزایش می دهد.در یک تحقیق دیگر که در دانشگاه مریلند انجام شد برای داوطلبان فیلم هایی از دو ژانر کمدی و تراژدی نمایش داده شد . پس از نمایش رگهای خونی کسانی که کمدی دیده بودند ، عملکردی  طبیعی داشت ، اما تماشاگران تراژدی رگهایشان منقبض و جریان خونشان محدود شده بود.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، سمن سجادی
منبع:www.webmed.com