درمان های جایگزین به اشخاص  مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشند.

شما سعی کرده‌اید که رژیم غذایی خود را تغییر دهید ولی فایده ای نداشته است. داروهای مختلفی را امتحان کرده‌اید و بنظر نمی رسد هیچکدام از آنها به شما کمکی کرده باشد. اگر تعدادی از درمان‌های پیشنهاد شده را برای کنترل سندروم روده تحریک پذیر خود ، امتحان کرده اید و هیچ بهبودی حاصل نشده است، شاید این بار باید چیزی غیر معمول را امتحان کنید.

درمان های طب مکمل و جایگزین برایIBS  را ،می توان بجای دیگر درمان ها مانند تجویز دارو  و تغییر سبک زندگی  یا همراه آنها بکار برد که می توانند بیماران IBS را از نشانه های آن رهایی بخشند.

طب مکمل برای IBS

 دکتر کریستی فلیت وود دکترای طبیعت درمانی خصوصی در شهر چستر می گوید که " من معتقدم که روش های جایگزین و مکمل از دیگر روش ها برای بیماران IBS مناسب تراند.

فلیت وود می گوید:" طب معمولی نمی داند با این افراد چکار کند. طب طبیعت درمانی برای این نوع بیماری های مزمن خیلی مناسب تر است". "  من فکر می کنم بهترین رویکرد برای اکثر این مشکلات مزمن ،رویکردی یکپارچه و ترکیبی از اصول پزشکی عادی و اصول طبیعت درمانی جایگزین و مکمل برای بیمار است."

وقتی که فلیت وود بیماران  IBS خودرا ارزیابی می کند، با آنها صحبت می کند تا بداند که آیا نوعی از سبک زندگی شان باعث مشکلات روده ای می شود یا خیر. هر جا که لازم ببیند به بیماران توصیه می کند که به  یک متخصص طب سوزنی مراجعه کنند یا کلاس یوگا بروند تا از شر استرسی که شاید باعث IBS شده باشد، خلاص شوند. به نظر فلیت وود راه های زیادی برای کنترل IBS از دیدگاه طبیعت درمانی و طب کل  نگر ،وجود دارد.

روش آزادی احساسی یا EFT روشی است که گاهی اوقات توسط فلیت وود برای بیماران IBS انجام می شود. فلیت وود این روش را طب سوزنی بدون سوزن می داند . EFT با ضربه زدن به نقاط مشابه نصف النهاری در طب سوزنی، انجام می گیرد " و باعث بیرون راندن احساسی می شود که در داخل سلو ل جمع شده است. احساسات نقش  بسیار مهمی را در روده تحریک پذیر دارند"

IBS: ارتباط با مغز

آنطور که معلوم است سیستم گوارشی و احساسات شما به هم مربوطند. سروتونین ،که یک انتقال دهنده عصبی ،است، در واقع در جهاز هاضمه ، بسیار دیده می شود.

دکتر ثلما جونز رئیس موسسه راه های سلامتی در اسکیر دیل  نیویورک می گوید که سیستم گوارش ،مغز دوم است ، تخمین زده شده که 95 درصد سروتونین بدن در سیستم گوارش است ، پس سیستم گوارش احساس دارد. " باید سیستم گوارش را درمان کنید" دکتر جونز متخصص تعلیم دیده در درمان های ترکیبی مانند درمان هیپنوتیزمی و EFT است.

به نظر دکتر جونز،EFT ، مشکلات احساسی اصلی را که می توانند باعث بروز نشانه های IBS شوند را درمان می کند. در حالیکه دکتر جونز تاکید می کند که با آنکه EFT هنوز در حال آزمایش است ، بیماران بسیاری از این روش درمانی ، بخوبی بهره برده اند. دکتر جونز با اشتیاق در مورد نتایج کنجکاو است و می گوید که در برخی از بیماران ، نشانه های IBS  از بین رفته اند. با این حال هیج مطالعه دقیق و مستقلی در مورد موثر بودن EFT انجام نشده است.

جونز می گوید که :" IBS اغلب یک امر " تابعی " یا روان تنی محسوب می شود و من این واژه را دوست ندارم. این یک مشکل کاملا روانشناختی است". تغییرات در رژیم غذایی ( شامل رژیم عاری از گلوتن) ، پرو بیوتیک ها، هیپنو درمانی و دیگر درمان ها مانند EFT شاید به بیماران کمک کند ولی جونز قبل از انجام هرکدام از آنها ، تاکید بر این دارد که یک معاینه پزشکی کامل درمورد تشخیص IBS  انجام شود تا دیگر عواملی که ممکن است باعث این نشانه ها باشند رد شوند. جونز توصیه می کند که افراد با نشانه های IBS  ، ابتدا باید بدنبال ارزیابی پزشکی، قبل از امتحان هر گونه درمان جایگزین باشند.

برخی گزینه های درمانی

تعدادی روش درمانی وجود دارند که در رهایی از نشانه های IBS به افراد کمک می کنند، اما اینکه کدام بدرد شما خواهد خورد، قابل پیش بینی نیست. در اینجا به برخی درمان های مکمل و جایگزین که در کنترل نشانه های IBS در برخی بیماران ، موثر بوده اند اشاره می کنیم:

- طب سوزنی . مطالعات مهمی در مورد طب سوزنی و بویژه تاثیر آن بر IBS ،هنوز انجام نشده است ، ولی برخی مطالعات اندکی، نشان داده اند که این روش شاید به افراد در کنترلIBS  کمک کند. طب سوزنی شاید در رهایی از استرس که می تواند در تشدید برخی نشانه های IBS موثر باشد، کمک کند.

- درمان با هیپنوتیزم و درمان رفتار شناسی ،در کنترل نشانه های IBS موثر دیده شده اند. این درمان ها به افراد مبتلا به IBS کمک می کنند تا ترس و اضطراب خود را کنترل نموده و از نشانه ها رهایی یابند.

- روغن نعناع. مکمل روغن نعناع  در تنظیم اعمال روده ای و بهبود نشانه های IBS موثر دیده شده است.

- بیوفیدبک .  به کمک بیوفیدبک افراد آموزش می بینند که چگونه ضربان قلب، فشار خون، و دیگر عواملی را که در میزان استرس موثرند را کنترل کنند  تا کاملا بدن را راحت نمود و IBS را از عمل باز دارند.

- تمرینات ورزشی. تمرینات ورزشی که بر راحت سازی و کنترل بر تنفس و عضلات  تمرکز دارند—مانند یوگا و تای چی—بطور خاصی برای رهایی از نشانه های IBS مناسب اند.

IBS می تواند هنوز هم یک معما است. نشانه ها می توانند بسیار متنوع باشند، و بدلیلی ایجاد شوند که هنوز شناخته نشده است. بنابراین تجویز درمان مناسب برای آنها می تواند دشوار باشد.

خبر خوش برای افرادی که مبتلا به IBS هستند، این است که بدلیل وجود انواع درمان های رایج و مکمل و جایگزین،  جهت کنترل نشانه‌های IBS ، احتمالاً درمان مناسب خود را پیدا خواهند کرد.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، شهاب سخا
منبع: webmd.com