پرستار کودک دلسوز همچون فرشته‌ی نجاتی برای روزهایی است که توانایی نگهداری از فرزند دلبندتان را بنا به دلایل متعددی ندارید. یکی از مهم‌ترین دوران‌های زندگی هر انسانی، کودکی اوست. نیازهای عاطفی و احساسی بچه‌ها در این سن بسیار زیاد است و نگهداری از آن‌ها نیاز به حوصله، تجربه و مهارت کافی دارد.

پرستار کودک دلسوز همچون فرشته‌ی نجاتی برای روزهایی است که توانایی نگهداری از فرزند دلبندتان را بنا به دلایل متعددی ندارید. یکی از مهم‌ترین دوران‌های زندگی هر انسانی، کودکی اوست. نیازهای عاطفی و احساسی بچه‌ها در این سن بسیار زیاد است و نگهداری از آن‌ها نیاز به حوصله، تجربه و مهارت کافی دارد.

یکی از مسائلی که در حال حاضر اکثر خانواده‌ها و مادران شاغل با آن درگیر هستند، مراقبت و پرستاری از کودک‌شان است. انتخاب پرستار کودکی در منزل که به خوبی قادر باشد با کودکان ارتباط بگیرد و نیازهای آن‌ها را بشناسد و مورد اعتماد باشد، کار سختی است. مرکز خدمات پرستاری زندگی برتر برای ارائه خدمات پرستار کودک در منزل، آمادگی خدمت به شما را دارد.

پرستار کودک چه وظایفی دارد؟

به طور کلی پرستار کودک از بچه‌ها در خانه‌ی شخصی خانواده‌ها نگهداری می‌کند. مسئولیت‌ها و وظایف پرستار کودک متناسب با سن کودکان تفاوت دارد. به عنوان مثال پرستاری که از یک نوزاد چند ماهه نگهداری می‌کند، وظیفه دارد تا پوشک او را عوض کند، نظافت و حمامش را انجام دهد، به موقع به او غذا دهد و همچنین او را بخواباند. ولی پرستار کودک در سن بالاتر وظیفه‌ دارد تا با او بازی کند، آموزش‌های لازم را به او بدهد و با او اوغات فراغتش را بگذراند. اگر کودک مشکل جسمی و بیماری خاصی داشته باشد، پرستارانی که اطلاعات پزشکی و مدرک تخصصی دارند، می‌توانند کارهای دوره‌ی درمان را در منزل به عهده بگیرند.

یکی از خصوصیات مهم شخصیتی پرستاران کودک، صبر و مهر و محبت زیاد آن‌هاست. پرستاران از کودکان مثل بچه‌ی خودشان مراقبت می‌کنند و نقش اساسی در تربیت آن‌ها بر عهده دارند. علاوه بر این شما قادر خواهید بود عادت‌های مخصوص کودک خود را با او در میان بگذارید یا بگویید به روشی که مدنظرتان است، با کودک‌تان رفتار کند.

پرستار حرفه ای کودک در منزل میتواند مزایای دیگری هم داشته باشد، چنانچه مادر جوان و کم تجربه باشد می تواند از تجربیات این پرستاران و مراقبان که آموزش های لازم را برای مراقبت و نگهداری از کودک و نوزاد دیده اند استفاده کنند.

البته لازم است که هر دو طرف با وظایف همدیگر آشنا بوده تا بتوانند از تجربه بهتری در این رابطه بهره ببرند.

این وظایف را میتوانند از طرف موسسه پرستاری یا شرکت پرستاری طرف قرارداد مطالبه کرده و پیگیری نمایند تا از مسائل و مشکلات احتمالی جلوگیری نمایند.

 

چگونه پرستار کودک انتخاب کنیم؟

اگر می‌خواهید یک پرستار برای مراقبت از کودک خود در منزل استخدام کنید؛ توجه به چند نکته‌ی مهم نقش بسزایی دارد. این موارد به شما کمک می‌کنند تا پرستار ماهری را برای کودک خود انتخاب کنید و نتیجه‌ی بهتری را از کارهای او و هزینه‌ی دریافت این خدمت تجربه کنید.

در قدم اول مرکزی که از طریق آن می‌خواهید پرستار کودک  یا پرستار بچه بگیرید، اعتبارسنجی کنید. این امکان وجود دارد تا به صورت تصادفی یک پرستار خوب را به‌طور شخصی بتوانید پیدا کنید؛ ولی همواره استخدام پرستار از طریق موسسات رسمی و معتبر در این زمینه نتیجه بسیار بهتری خواهد داشت.

این مراکز با توجه به تجارب و تمرکز خود بر روی ارائه‌ی خدمات پرستاری، قادر خواهند بود تا به‌طور دقیق‌تری نیازهای شما را سنجیده و پرستاری مناسب را برایتان اعزام کنند. همچنین این مراکز تعهدات قانونی و اخلاقی بیشتری دارند و می‌توانید پیگیری مسائل احتمالی را از طریق آن‌ها انجام دهید.

مثلا اگر از پرستار فعلی راضی نباشید؛ مرکز زندگی برتر پرستار دیگری را به شما معرفی می‌کند. علاوه بر این اگر بنا به شرایطی در روزی خاص، پرستار شما نتواند کار کند؛ مرکز پرستاری نیروی جاگزین موقتی را برای شما اعزام می‌کند.

همه‌ی این موارد احساس امنیت و خدمات بهتری را به وجود می‌آورند. به همین دلیل هیچ‌گاه خدمات حرفه‌ای و باکیفیت را جایگزین هزینه‌ی کمتر پرستارهای شخصی و مراکز متفرقه نکنید.

سنجش شرایط کار و نیازهای خود و تطبیق آن با توانایی‌های پرستار کودک، از نکات مهم دیگر در زمان انتخاب است. شرایط کودک سالم با کودک بیمار تفاوت دارد. علاوه بر این شرایط سنی، جنسیت و سایر خصوصیات کودک نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند. به همین منظور قبل از استخدام پرستار، به صورت حضوری با او صحبت کنید و درباره‌ی شرایط کار، نیازها و مسائل مهم با او هماهنگ شوید.

همواره این نکته را به یاد داشته باشید که علاوه بر تجربه و مهارت که موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود؛ هر کودکی به پرستاری با خصوصیات مخصوص به خود نیاز دارد که این مورد با هم صحبتی و شرح شرایط کار تا مقدار زیادی مشخص می‌شود.